sobota 1. září 2018

Tip na výlet: Zámek a zahrady Kroměříž

Všem přeji krásnou sobotu :)

Asi před týdnem jsme s rodinou uvažovali, kam si zajedeme na jednodenní výlet. Padlo mnoho  nápadů na krásná místa jako Javořické jeskyně, hrad Bouzov nebo solný důl Wieliczka... Nakonec vyhrál nápad mé maminky - Arcibiskupský zámek a zahrady v Kroměříži.

Kroměříž je od nás vzdálená cca 110 km, takže cesta utekla rychle a už jsme parkovali v podzámčí. Z parkoviště jsme to měli na samotný zámek asi 800 metrů chůze. Až později jsme přišli na to, že jsme mohli zaparkovat blíž a to v blízkosti náměstí. Ale nám to vůbec nevadilo. Alespoň jsme si centrum města více prošli.

Zámek byl původně postaven v 16. století, naneštěstí vyhořel a dnešní podoba mu byla dána v 17. století. K zámku patří také podzámecká a květná zahrada. My jsme se nejdříve vrhli na okruh reprezentačních sálů. Bohužel, v den naší návštěvy se na zámku konal koncert, proto jsme byli ochuzeni o několik sálů. I přesto se mi zámek moc líbil a nejvíce mě zaujala informace, že samotný zámek patřil vždy pouze arcibiskupům a biskupům, nikoliv šlechtickým rodům.

Po prohlídce jsme zamířili do podzámecké zahrady. Ta je volně dostupná a nachází se hned pod zámkem. Dá se zde sice zakoupit jízda s mluveným komentářem, ale nám to přišlo zbytečné, proto jsme si udělali procházku přes celou zahradu sami. Narazili jsme i na mini zoo. Ta zaujala především rodiče s dětmi. Volně zde byli také pávi nebo jste mohli zahlédnout poskakující zajíčky na trávě. Podzámecká zahrada se nám zdála opravdu velká. To jsme ovšem ještě nevěděli, že květná zahrada je mnohem větší.

Květná zahrada se nachází asi 1 km od zámeckého komplexu. Orientovali jsme se podle rozcestníků s šipkami, které nás vedly rovnou od zámku. V této zahradě se již platí vstupné, ale rozhodně to stojí za to! U poklady dostanete mimo jiné také plán areálu zahrady s dvaceti stanovišti. Zahrada je opravdu obrovská, proto doporučuji vymezit si dostatečný čas a celou si ji projít. Také si můžete zakoupit prohlídku rotundy, která se v květné zahradě nachází. My jsme přišli odpoledne okolo půl čtvrté a ten den se už žádná prohlídka nekonala. Škoda. Mě osobně se nejvíc líbilo bludiště, králičí kopec a kolonáda, z které byl krásný výhled na celý areál.

A můj tip na konec?
Doporučuji se vydat do Kroměříže už v dopoledních hodinách, aby jste si všechno v klidu mohli projít. Celkově na mě město Kroměříž působilo velice upraveným a čistým dojmem. Turistům má co nabídnout a za mě tento výlet doporučuji :)

Jaké místo, které jste letos navštívili se vám nejvíce líbilo? A máte rádi hrady a zámky? :)

1. Moc pěkné fotky :-) Kroměříž je krásné město. Hrady a zámky mám ráda, ale stačí mi jich opravu jen pár navštívit během roku. Ráda si je projdu sama. Ale nebaví mě ty prohlídky s průvodcem :D

Nela z blogu Růžová rtěnka

1. Mě baví prohlídky s průvodcem jenom tehdy, pokud ten průvodce za něco stojí :D U některých mi přijde, že neumí absolutně upoutat pozornost a místo toho si jedou dál a dál ten svůj naučený text bez nějaké interakce navíc...

2. Přesně tak, Anglické Cidery jsou nejlepší, taky si kupuji každý víkend a jen tak večer si vypiji :)
    Miska blog

3. Díky za tip na výlet! :)
    Kouzelné fotky. Já mám ale teda raději hrady než zámky. A letos jsem jich navštívila až až :)

Gabux

4. Krásné místo :) ja v Kroměříži tusim nikdy nebyla, ale přítel tam jezdi hodne často, tak bych mu mohla někdy takovy vylet navrhnout :D

5. V Kroměříži jsem ještě nebyla, ale podobná místa mám moc ráda, tak snad se tam někdy podívám :) Mně se letos asi nejvíc líbilo ve Žďáru nad Sázavou :)

Another Dominika

1. Sice jsem letos byla na Vysočině, ale ve Žďáru bohužel ne. Byli jsme v Lipnici nad Sázavou a Světlé nad Sázavou :)

6. Nádhrené fotky! Někdy se tam musím podívat, ráda navštěvuji zámky a zahrady u nich, takže tohle jě něco pro mě :)
    MyGoldenMind

7. Krásny článok a nádherné fotky! :)
    xx Mon

8. Hrady a zámky mám moc ráda a letos jsme s mamkou navštívili hrad Kunětická hora. Přítel je moc nemusí, protože nemá rád průvodce :D Zahrada musí v květku být krásná. Byla jsem takhle v Nizozemí na kytičkách a byla to naprostá pecka! :)

WantBeFitM

9. V Kroměříži byli přítelovi rodiče a pamatuji si jak přijeli nadšení a město velice doporučovali, prý hlavně zahrady stojí za to.:) Ráda bych se do města podívala.