úterý 1. května 2018

Gdaňsk, Sopoty a poloostrov Hel

Chcete vyrazit za poznáváním, ale nechce se vám jezdit daleko nebo utrácet moc peněz?
Tak Vám rozhodně doporučuji POLSKO.

V tomto článku bych se přesněji chtěla věnovat městům Gdaňsk, Sopoty a poloostrovu Hel, který jsem jsem navštívila v loňském roce.  Už dlouho jsem toužila podívat se na sever Polska. Je to tím, že žijeme asi dvacet minut autem od polských hranic a od mala jsem byla zvyklá, jezdit za hranice na nákupy. A čím jsem byla starší, tím víc jsem chtěla tuto zemi poznat. Navíc je tam levno, takže pro nás studenty ideální.

Ale abych to vzala od začátku.
Na sever Polska jsme se vypravili v červnu 2017 vlakem. Už o rok dříve jsem pokukovala po levném a PŘÍMÉM vlakovém spojení mezi Bohumínem a Gdyní, ale těch cca 6 hodin ve vlaku mě odrazovalo. Nakonec cesta utekla tak rychle, že mi to přišlo kratší než z Bohumína do Prahy :) Zpáteční jízdenka stala okolo 1200 Kč za osobu. Ubytování jsme si zařídili přes airbnb v Gdaňsku - část Przymorze. Líbilo se nám, že je to kousek k Baltskému moři a taky první věc, kterou jsme po příjezdu a ubytování udělali bylo, že jsme šli na pláž :-) Samozřejmě Baltské moře není teplé jako třeba Středozemní, ale je krásné! Hlavně se mi líbilo to, jak každý udržoval na pláži pořádek. Mladí tam sedávali s cidery v ruce a povídali si, děti si hrály s pískem a jiní zase podél pláže běhali.
Takhle tedy probíhal náš první večer, protože vlak přijíždí do Gdaňska okolo 18:30. Ale co mě doopravdy mile překvapilo bylo, že jsme neměli ani pět minut zpoždění.

Další den byl plán jasný. Prozkoumat historické centrum Gdaňska. Tramvají, která nám stála asi 2 minuty od domu jsme do centra dojeli cca za 25 minut. Bylo to pohodové, poslouchali jsme polský jazyk a koukali z okénka.  Samotné centrum je opravdu kouzelné. Doporučuji navštívit Kostel Pany Marie (Bazylika Marianska v Gdansku), který je velkolepý! Taky samotné "nábřeží", odkud vyplouvají  lodě na Hel a Westerplatte. Sami jsme to okoukli a hned koupili lístek na další ráno na Hel, který nás tak moc lákal. (Student zpáteční - 30zl a nezapomeňte, v Polsku je student každý i bez kartičky do 26 let věku!)

Ráno jsme si přivstali a už pospíchali na tramvaj do centra na loď. Byla plná a dokonce jsme potkali dvě Češky z Prahy. Po výstupu z lodě jsme byli prostě nadšeni. Hel je opravdu krásné místo a všem doporučuji nepohybovat se pouze po městě a plážích, ale také v lese za pláží, kde je velké množství bunkrů a zákopů z 2. světové války. Sami jsme na to přišli náhodou, když jsem projížděla offline mapy z aplikace maps.me. Na samotném Helu jsme strávili asi 6 hodin, což je hrozně málo a rozhodně bych se tady chtěla jednou vrátit, protože je tu mnoho míst, které bych ještě chtěla projít.

Následující den jsme vyrazili pěšky podél pláže do Sopot. Toto město mám spojené především s hudebním festivalem, o kterém mi říkal můj strejda, který tady za mlada jezdil. Dnes je to především lázeňské město s největším molem ve střední Evropě. Na molo se platí vstupné, ale není to žádná závratná částka. Taky jsme tady zažili jeden z nejkrásnějších západů slunce, co jsme kdy viděli. Ovšem největší turistickou atrakcí Sopot je Křivý dům (Krzywy domek), před kterým je velká spousta turistů téměř celodenně.

Co se týče jídla, tak všem doporučuji si dát polskou točenou zmrzlinu! Je vynikající a obrovská. Typickým polským jídlem jsou také gofry (vafle se šlehačkou a ovocem) a pirogi (pirožky).

Teď už jenom doufám, že jsem na nic důležitého nezapomněla a mně se Vás podařilo nalákat na návštěvu Polska alespoň trošku :)